IX. Országos Komplex Ének-zenei Műveltségi Verseny 2018/2019
május 17. 10.00 Országos döntőn elért eredmények:
I. helyezett
Székesfehérvári Zentai Úti Általános Iskola
ZENTAI PACSIRTÁI csapata
Barbagallo Anita, Kálmán Sára, Méhes Zalán
Felkészítő tanár: Csikós-Árky Brigitta
II. helyezett
Balatonfüredi Eötvös Lóránd Általános Iskola,
ALLEGRO csapata
Horváth Lili, Kovács Anna, Kalmár Petra
Felkészítő tanár: Szücsné Sallai Margit
III. helyezett
Szentesi Deák Ferenc Általános Iskola
TRIOLÁCSKA csapata
Csorba Éva Anna, Janó-Szegi Eszter, Sebesy Gréta
Felkészítő tanár: Vajdáné Balogh Ida
IV. helyezett
Szentesi Deák Ferenc Általános Iskola
SZINKÓPÁCSKA csapata
Szobota Léna, Veress Orsolya, Varga Dorka
Felkészítő tanár: Vajdáné Balogh Ida
V. helyezett
Ösküi Tasner Antal Általános Iskola
PRESTO csapata
Jánostik Liliána, Kiss Milán, Papp Roberta Fanni
Felkészítő tanár: Wittmanné Volgel Klára
VI. helyezett
Berhidai II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola
VIOLA TRIÓ csapata
Farkas Fruzsina, Vincze Lili, Takács Zoé
Felkészítő tanár: Wittmanné Volgel Klára
VII. helyezett
Látrányi Feket István Általános Iskola
ZENÉSZ LÁNYOK csapata
Kanizyai Sára, Madarász Regina Adél, Sárosdi Dominika
Felkészítő tanár: Koncsag Adrienn
Számított pontértékek alapján
VIII. helyezett
Budapesti Hartyán Általános Iskola
HARTYÁN HANGJAI csapata
Dancsó Réka, Hujber Adél, Tardi Flóra
felkészítő tanár: Horváth Krisztina
IX. helyezett
Lövői Általános Iskola
LÖVŐI CSICSERGŐK csapata
Hollósi Laura, Mészáros Hanna, Mikó Emese
felkészítő tanár: Horváthné Kemény Tünde
Az első fordulóban sikeres feladatot megoldó csapatok, továbbjutottak a II. levelező fordulóba.
I. és II. forduló eredményei:
Balatonfüredi Eötvös Lóránd Általános Iskola,
ALLEGRO csapata 80 pont + 100 pot
Szentesi Deák Ferenc Általános Iskola
SZINKÓPÁCSKA csapata 80 pont + 95 pont
Szentesi Deák Ferenc Általános Iskola
TRIOLÁCSKA csapata 80 pont + 95 pont
Hartyán Általános Iskola
HARTYÁN HANGJAI csapata 80 pont + 100 pont
Zentai Úti Általános Iskola
ZENTAI PACSIRTÁI csapata 80 pont + 100 pont
Lövői Általános Iskola
LÖVŐI CSICSERGŐK csapata 80 pont
Látrányi Feket István Általános Iskola
ZENÉSZ LÁNYOK csapata 79 pont + 94 pont
Tasner Antal Általános Iskola
PRESTO csapata 78 pont + 100 pont
Berhidai II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola
VIOLA TRIÓ csapata 75 pont + 99 pont
12 csapatból a fenti csapatok jutottak tovább az országos döntőbe.
2018/2019 II. forduló feladatai
beküldési határidő: 2019. május 1.
IX. Országos Komplex Ének-zenei Műveltségi Verseny
II. forduló feladatai
régi stílus
kupolás
kvintváltás
visszatérő szerkezet
a középső sorok dallama
magasabban jár
szótagszám, kevés
új stílus
ABBA
ereszkedő dallamvonal
reneszánsz, csembaló, madrigál, szvit, túldíszített, humanizmus, fuga, Lassus, Bach, Handel, orgona , barokk
a.) hangkészlet:
b.) hány hangból épül fel:
c.) záróhang:
d.) hangsor:
a.) teraszos dinamika,
b.) Fokozatos erősítés, halkítás,
Jellemezd!
Kérem a versenyző csapatok felkészítő tanárait, hogy jelöljenek meg májusban olyan napokat, amikor az országos döntő lebonyolítására megfelelő időpontot tudnak találni.
Köszönettel: Szonn Ibolya Mária a verseny főszervezője
*** *** *** *** *** ***
Nevezni az I. forduló feladatainak megoldásával, 2019. január 25-ig történő visszaküldésével lehet.
A verseny 3 főből álló csapatverseny, melynek tagjai 5-8. évfolyam diákjaiból állhatnak, de legalább két évfolyam tanulói vegyenek részt benne. Elméleti és énekes feladatokra egyaránt fel kell készülniük.
A feladatlapokon tüssék fel a következő adatokat:
iskola neve:
címe:
telefonszáma:
egy működő e-mail cím:
Csapat tagjainak neve, osztálya:
Csapat választott neve:
Felkészítő pedagógus neve:
Ezeket az adatokat számítógépes adatbevitellel kérjük, hogy elkerüljük a kézzel írt és szkennelt szöveg tévesztéseiből eredő félreolvasásokat.
Feladatok 2018/2019. tanévre:
1. Készítsetek egy 8. pontból, vagy diából álló prezentációt a kottaírás kialakulásának történetéről.
Lehet A/4-es lapokon, ráragasztott képekkel, írássokkal beszkennelt formában, vagy .ppt prezentáció formában.
2. A következő kérdéseket " A zene mindenkié - Tíz történet Kodály Zoltánról, aki ma lenne 135 éves" c. online írából tesszük fel. (https://nullahategy oldalról) Az írás 2017-ben készült, természetesen Kodály tanár úr ma már betöltötte volna a 136. évét.
a.) Miért gondolt hálával Kodály Zoltán Schneider Fánira?
b.) Kodály szerint, melyek a jó zenész "kellékei"?
c.) Mit tudhattunk meg Kodály íróasztaláról?
d.) Igaz-e, hogy Kodály Zoltán a tanítványai szerint barátságos, folyamatosan dicséretekkel biztató pedagógus volt?
Indokold a válaszodat!
3. 1 dal, 1 kép, 1 hang....
Milyen bútor volt a sublót?
Mit tároltak benne?
Rajzolj, vagy keress egy képet a kiválasztott ruhadarabról!
Ha voltak benne olyan ruhadarabok, amelyekről népdalaink is említést tesznek, keress legalább 3 ilyen dalt, írd le a címét, és a témához illő szövegrészt.
Tanuljátok meg az egyiket, később még szükség lesz rá!
Sikeres felkészülést kívánunk mindenkinek!
A feladatokat e-mailen kérjük megküldeni!
Cím: zeneszeret@gmail.com
Köszönettel: Szonn Ibolya Mária a verseny főszervezője
Feladatok 2017/2018. tanév:
Összekevertük operák és daljátékok szereplőinek neveit.
Csoportosítsátok az összetartozó neveket,
írjatok be még egy ötödik szereplőt,
majd nevezzétek meg a mű címét, szerzőjét! (Elérhető 12 pont)
Napóleon
Ebelasztin
Tiborc
Pamina
Gertrudis
Marci bácsi
Zsandárok
Örzse
Biberach
Petur
Háziasszony
Sarastro Marci bácsi
Marci bácsi
Tamino
Gazdag legény
Kérő
Papageno
1. 2. Melyik népdalokból idéztünk? ( elérhető 8 pont)
Ebben rongyos kis tanyában
Nincsen maradásom…..
Vidd el a levelem
Szép magyar hazámba….
Ki dolgozta fel és melyik művében?
3. Írjátok le az alábbi egyházzenei fogalmak jelentését. ( Elérhető 10 pont)
gregorián:
liturgikus zene:
motetta:
zsoltár:
4. Találd ki és pótold a pontozott helyre illő „előtagot”! Egy egyházzenei közös ének elnevezésének fogalmát, amely mindhárom helyre illeszkedik. (Elérhető 5 pont)
………………….variációk
………………… előjáték
………………….fantázia
Melyik hangszerhez köthető ezek virtuóz játéka,előadása: ……
5. Egészítsd ki az alábbi művek címeit Írd melléjük a szerzők nevét! ( 10 pont)
Carmina ………………….. …………………………….
Cantata …………………… …………………………….
…………….és a farkas …………………………….
Újvilág ……………………. ……………………………
Psalmus …………………. ……………………………
6. Írd le az alábbi ritmusjeleket. Legyen az ütemjelző négynegyed. Jelöld az ütemvonalakat!
( 10 pont)
fél értékű ritmus, negyed, negyed szünet, szinkópa, nyolcad-pár, negyed, nyújtott ritmus, nyolcad szünet, nyolcad ritmus, nyolcad szünet, nyolcad ritmus, egész szünet
7. Sorolj fel 3-3 olyan dalt, melynek sorszerkezete: AABA és ABBA!
Jellemezd stílusjegyeik alapján! ( 10 pont)
8. Írd a szöveg mellé a ritmust negyedekkel és nyolcadokkal, majd felezd meg a ritmust!
( 16 pont)
Dörmög a dömper,
csattog a csákány,
vasdaru vijjog,
dobban az állvány.
Járok az utcán
kip-kop, kip-kop,
még meg is állok,
itt-ott, itt- ott.
9. Melyik hangszer részeit soroltuk fel? ( 4 pont)
fejrész, ajak, lábrész, csőr
10. Az alábbi négy név közül, az egyik nem illik a többi közé! Melyik az és miért? (4pont)
Beethoven, Mozart, Haydn, Kodály
Minden versenyzőnek sikeres feladatmegoldást kívánunk!
1